Gepubliceerd op 04-12-2025

Hoe weet ik of een merk écht duurzamer bezig is

Steeds meer modemerken zijn duurzamer bezig. Dat is goed nieuws! Tegelijkertijd kan het ook verwarrend zijn. Door de talloze beloftes en keurmerken zie je soms door de bomen het bos niet meer. Hoe weet je nu of een merk écht duurzamer is? Of wanneer je te maken hebt met greenwashing? We vertellen je er alles over in deze blog. 

Het gevaar van greenwashing

Greenwashing betekent dat een merk zich duurzamer voordoet dan het werkelijk is. Een soort ‘groene schijn’ dus. Dat heeft vaak te maken met onduidelijke communicatie of focus op één duurzaam aspect. Een item kan bijvoorbeeld gemaakt zijn van een duurzaam materiaal, terwijl de rest van het productieproces nog helemaal niet duurzaam is. Denk aan arbeidsomstandigheden of transport. Of een broek van slechts 10% gerecycled polyester die wordt gepromoot als 'duurzamere keuze'. Voor jou als consument is het daardoor lastiger om een echt duurzamere keuze te maken.  

Greenwashing vs greenhushing

Een gevolg van greenwashing is greenhushing. Dit betekent dat merken juist heel weinig of bijna niets zeggen over hun duurzame inspanningen. Niet omdat ze niks doen, maar uit angst voor kritiek.  

Hoe weet je of een merk écht duurzamer bezig is?

Als consument kan het dus best ingewikkeld zijn om te beoordelen of een merk duurzaamheid écht belangrijk vindt. Gelukkig zijn er een aantal signalen waar je op kunt letten: 

1. Vertelt het merk concreet over duurzaamheid?

Hoe concreter, hoe beter. Noemt het merk duidelijke doelen, cijfers of concrete acties? Rapporteert het over deze duurzame stappen in een duurzaamheidsverslag? Of blijft het bij algemene beloftes als ‘we geven om de planeet’ of ‘onze producten zijn bewust gemaakt’? Hoe specifieker de informatie, hoe betrouwbaarder het verhaal. 

2. Wat vertelt het merk over de producten?

Bekijk de productpagina goed. Vertelt het merk waar een kledingstuk van gemaakt is en waar de materialen vandaan komen? Legt het uit wat de voordelen van die materialen zijn? Ook praktische tips over het onderhoud van kleding - zoals wasinstructies of mogelijkheden voor reparatie - laten zien dat het merk wil dat jouw kledingstuk lang meegaat. 

3. Hoe ervaar je de kwaliteit zelf?

Hoe langer je met een kledingstuk doet, hoe duurzamer het is. Dat heeft te maken met de ‘impact per wear’: de totale milieu-impact van een kledingstuk gedeeld door het aantal keer dat je het draagt. Hoe vaker je een kledingstuk draagt, hoe lager de impact per draagbeurt. Heb je al een item van het merk in je kast hangen? Denk eens aan je ervaringen. Blijft de kwaliteit goed, ook na vaak dragen en wassen? Kleding die jarenlang meegaat en mooi blijft, is in de praktijk duurzamer dan een zogenaamd ‘groen’ shirt dat al na tien keer dragen al uit model raakt. 

4. Maakt het merk gebruik van certificeringen?

Certificeringen zijn een belangrijke manier om duurzame claims te controleren. Denk aan keurmerken als GOTS (voor organic materiaal), GRS (voor recycled materiaal) of OEKO-TEX 100 (voor uitsluiten van schadelijke chemicaliën). Deze labels worden toegekend door onafhankelijke organisaties die controleren of een merk echt voldoet aan de strenge milieu- en sociale normen. En helpen om feiten van mooie woorden te onderscheiden.  

Hoe gaan we hier bij Studio Anneloes mee om?

We houden van ons vak en we willen nog heel lang kleding maken waar vrouwen zich goed in voelen. Daarom zijn we bewust bezig met de toekomst van Studio Anneloes én van de planeet.  


Duurzaamheid begint voor ons bij transparantie. We vinden het belangrijk om inzicht te geven in de duurzamere stappen die we zetten. Daarin richten we ons op vooruitgang boven perfectie. Want we doen al veel, maar we zijn er nog niet. Onze duurzame reis stopt nooit. 


We geven op verschillende manieren inzicht in die reis.  
We publiceren elk jaar een duurzaamheidsrapport. Daarin lees je alles over wat wij doen op het vlak van              duurzaamheid en hoe we dat doen. We vertellen bijvoorbeeld hoeveel we produceren, waar we dat doen en wat de impact daarvan is.  
Daarnaast maken we de impact van onze producten inzichtelijk met de Footprint Meter. Met deze tool kun je bekijken wat de impact van jouw item is. Dit is weergegeven in waterverbruik, CO2-uitstoot en kWh elektriciteit.  
Tot slot heeft zo'n 80 procent van onze items een Digitaal Product Paspoort (DPP). Via een QR-code in het waslabel krijg je toegang tot een pagina met uitgebreide informatie over het artikel. Zoals waar het gemaakt is en van welk materiaal. 


Meer weten over onze duurzamere reis? Lees onze blog.